بهترین کلینیک توانبخشی در کرج:عينک بزنيم يا ليزيک کنيم؟

آموزش گفتار درمانی , بهترین کرج گفتار درمانی بزرگسالان , بهترین کرج گفتار درمانی در منزل , بهترین کرج گفتار

بهترین کلینیک توانبخشی در کرج:عينک بزنيم يا ليزيک کنيم؟

عینک واقعیت مجازی | خرید هدست واقعیت مجازی ، دوربین واقعیت مجازی VR

ميترا احمدي، دختري 20 ساله است که از مدت‌ها پيش عينک و لنز استفاده کرده است؛ با ظاهرش مشکلي ندارد و مخالف سرسخت جراحي‌هاي زيبايي بي‌مورد است….

با اين‌حال وضعيت بينايي‌اش و مشکلاتي که طي اين‌سال‌ها با لنز و عينکش داشته، باعث حضور او در ميزگرد اين هفته شد.

او با خنده به ما گفت: «اگر پسر بودم حتما به‌خاطر نمره چشم‌هايم معاف مي‌شدم!» روز مصاحبه هم با عينک آمده بود. او مدتي است از لنز خسته شده و به اصرار خواهرش قصد جراحي ليزر را دارد. ميترا معتقد است به‌ دليل استفاده طولاني‌مدت از عينک حالت چشم‌هايش خمار شده و گود رفته است. او شکايت‌هاي زياد ديگري هم از لنز و عينک داشت. با اين حال براي عمل دودل بود. پزشکان متخصص همکار «سلامت» در اين جلسه او را راهنمايي کردند.

ميترا احمدي که هنوز براي انجام جراحي ليزر چشم‌هايش مردد است، مي‌گويد:

هم عينک خسته‌ام کرده ، هم لنز!

سلامت: از چه زماني متوجه شديد چشم‌هايتان ضعيف است؟

کلاس اول دبستان که بودم، به علت شغل پدرم، براي زندگي به دزفول رفتيم، يک‌روز مسوول بهداشتي به مدرسه‌مان آمد تا ديد بچه‌ها را ‌بسنجد، هنگام معاينه من 2 برگه دستم داد؛ يکي براي خرابي دندان‌ها و ديگري براي مشکل بينايي. خيلي نگران شدم و تا رسيدن به خانه غصه خوردم. مادرم فرداي آن روز از معلم بهداشتمان تشکر کرد که مشکل مرا به متخصص ارجاع داده است.

سلامت: مگر از عينک زدن بدتان مي‌آمد؟

نه، واقعا منطقي بودم. فقط قبل‌ از آماده شدن عينکم يک‌بار گريه‌ام گرفت که چرا بين اين همه بچه من بايد عينکي شوم اما عينک را زدم؛ اصلا هم از اعتماد به نفسم كم نشد چون شاگرد اول بودم و مي‌دانستم بچه‌هاي ديگر هر حرفي بزنند، باز هم من از آنها زرنگ‌ترم.

سلامت: از آن زمان شماره چشمتان تغيير کرده؟

راستش يادم نيست ابتدا نمره عينکم چند بود اما کم نبود، شايد 5/1، از 7 تا 10 سالگي شماره چشمم يک بار تغيير کرد و حدود 14-13 ساله بودم که ناگهان به 5/3 نزديک‌بين رسيد، هر کدام از چشم‌هايم تقريبا همين مقدار هم آستيگمات داشت. الان حدود 10 سال است که شماره چشمم ثابت شده‌است.

سلامت: از عينک‌ زدن راضي بوديد؟

نه، چون مجبور بودم در هر موقعيتي عينک بزنم؛ مثلا زنگ ورزش، هميشه مي‌ترسيدم هنگام دويدن زمين بخورم و شيشه عينک در چشم‌هايم خرد شود يا از انجام ورزش‌هايي كه با توپ انجام مي‌شد، واهمه داشتم! در سنين نوجواني فکر مي‌کردم اگر عينک نزنم، خوشگل‌ترين دختر روي زمين هستم! براي همين از 18 سالگي از لنز استفاده کردم، آن هم لنز هارد.

سلامت: با آن راحت بوديد؟

در 1 سال اول آنقدر از عينك نزدن خوشحال بودم که اصلا به دردسرهاي لنز فکر نمي‌کردم، از ظاهرم رضايت به مراتب بيشتري پيداکرده بودم اما کم‌کم مشکلات شروع شد! مثلا بهارها که طوفان‌هاي شديد و ناگهاني مي‌آمد؛ اگر ذره‌اي غبار وارد چشمم مي‌شد، نمي‌توانستم حتي چشمم را باز نگاه دارم که لنز را درآورم، اين اتفاق معمولا در خيابان که دست‌هايم کثيف بود مي‌افتاد. گاهي هم مواد آرايشي وارد چشمم مي‌شد. شنيده بودم که در اين موارد بايد لنز را با بزاق که آنزيم دارد، ضدعفوني کرد اما هيچ‌وقت اين توصيه را باور نکردم ولي متاسفانه گاهي مجبور مي‌شدم انجامش دهم.

سلامت: هيچ‌وقت به عمل ليزر فکر نکرديد؟

نمره چشم پدرم خيلي بالا بود، شايد 18-17. او اولين سال‌هايي که اين‌ عمل در کشورمان مرسوم شد، چشم‌هايش را عمل کرد و خيلي هم راضي بود، من هم گفتم مي‌خواهم عمل کنم اما پدرم معتقد بود عوارض اين عمل زياد است و خود چشم‌پزشک‌ها هم عينکي‌اند و اين عمل را انجام نمي‌دهند. از طرفي خواهرم مي‌گفت در سن ازدواج هستي و بهتر است عمل کني. بعد هم تاکيد مي‌کرد که در عکس‌هاي عروسي‌ام، زشت و خواب‌آلود مي‌افتم! با اينکه حرف پدرم را قبول نداشتم، اما عمل را 2 سال به تعويق انداختم چون دوست نداشتم وقتي با دوستان يا خارج خانه هستم، عينک بزنم در صورتي كه اگر مي‌خواستم عمل كنم نبايد مدتي قبل از آن لنز مي‌گذاشتم. يك هفته تحمل مي‌کردم بعد مثلا يک مهماني پيش مي‌آمد و دوباره لنز مي‌گذاشتم. احساس مي‌کردم با عينک زشت مي‌شوم اما الان حدود 1 ماه است که صبوري كرده‌ام و عينک مي‌زنم.

سلامت: پس مي‌خواهيد عمل کنيد؟

راستش حالا که به تاريخ عمل نزديک مي‌شوم، خيلي دلم مي‌خواهد در مورد عوارض احتمالي ليزيک بيشتر بدانم. از طرفي يکي از عوارض عينک خيلي آزارم مي‌دهد؛ يعني حالت چشم‌هايم عوض شده و زير چشم‌هايم گود رفته و نمي‌دانم اين حالت برطرف شدني‌‌ است يا نه. همين مساله راغبم کرده که با وجود عوارض احتمالي، براي عمل چشم اقدام كنم.

نگاه متخصص پوست

چشم‌تان گود افتاده؟

ربطي به عينک‌تان ندارد!

دکتر محمد شيزرپور

عضو هيات علمي دانشگاه علوم?پزشکي تهران

متاسفانه خانم احمدي مانند بيشتر مردم تصور مي‌کنند گود رفتن زيرچشم ناشي از استفاده عينک است اما هيچ ربطي به شماره چشم، عينک و نوع آن ندارد بلکه عمده‌ترين علت آن کاهش وزن و لاغرشدن است. البته عده‌اي هم ذاتي و ژنتيکي زير چشم‌هايشان گود است. گاهي هم بعد از عمل بيني، به دليل تغييرآناتومي صورت، زيرچشم‌ها گودتر مي‌شود. متخصصان پوست براي رفع اين حالت، تزريق چربي يا تزريق ژل را توصيه مي‌کنند. براي رفع موقت و فوري سياهي زير چشم مي‌توان از روش‌هاي آرايشي کمک گرفت، هر کس مي‌تواند روشن‌کننده زير چشم مايع (كانسيلر) متناسب با رنگ پوست خودش را انتخاب کند و سياهي زير چشم?اش خود را بپوشاند، انواع جامد كانسيلر اثر بارز‌تري دارند. روش ليزر هم براي رفع تيرگي دور چشم مفيد است. توجه داشته باشيد گاهي تيرگي به علت گودبودن زير چشم است. در چنين مواقعي ليزر يا دارو اثر ندارند اما درمواردي که تيرگي دور چشم به علت افزايش رنگدانه ملانين زير چشم باشد، ليزر يا کرم‌هاي دور چشم موثر هستند. براي پيشگيري از اين مشکل توصيه مي‌کنم سيگار نکشيد و هميشه ضد آفتاب بزنيد زيرا سيگار استقامت رشته‌هاي کلاژني پوست را کم مي‌کند.

نگاه جراح و متخصص چشم

دکتر خليل قاسمي فلاورجاني

عضو هيأت علمي

دانشگاه علوم پزشکي تهران

چرا بيشتر چشم‌پزشکان عينک مي‌زنند؟

سلامت: تفاوت انواع روش‌هاي ليزردرماني براي رفع عيوب انکساري چشم چيست؟

تصحيح عيوب انکساري با ليزر به چند روش انجام مي‌شود؛ «ليزيک» که در آن ابتدا برشي با ضخامت ??? تا 180ميکرون در قرنيه ايجاد مي‌شود، سپس قرنيه تا مي‌خورد و متخصص عيب چشم را با ليزر اگزايمر رفع مي‌کند و قرنيه را به حالت اوليه بازمي‌گرداند. در روش PRK قسمتي از لايه سطحي قرنيه برداشته و سطح قرنيه مستقيم ليزر مي‌شود. پس از عمل براي کاهش درد بيمار که اغلب چندان هم شديد نيست، حدود 3 روز لنز تماسي روي چشم او مي‌گذارند تا قرنيه ترميم شود. در روش «لازک» مثل روش PRK، قسمتي از قسمت خارجي قرنيه جدا و پس از تابش ليزر، روي قرنيه کشيده مي‌شود. اين روش درد کمتري دارد و ترميم قرنيه در آن سريع‌تر است. بهبود ديد بيمار در ليزيک سريع و درد پس از عمل ناچيز است اما ايجاد برش در قرنيه باعث مي‌شود احتمال بروز عوارض ناخواسته حين و پس از عمل افزايش يابد. مثلا ممكن است فلپ ايجادشده حتي مدت‌ها پس از عمل در اثر ضربه جابجا، كنده يا چروك شود يا بيمار مشكل قوز قرنيه پيدا كند. در PRKطي 3 روز بعد از عمل و ترميم قرنيه، بيمار کمي درد، احساس جسم خارجي و ديد نامطلوب دارد اما ضخامت برداشته شده از قرنيه در اين روش بسيار کمتر از ليزيک است پس عوارض کمتري هم دارد. خوشبختانه آسيب‌پذيري چشم در مقابل ضربه‌هاي احتمالي تقريبا مثل چشم طبيعي است و بيمار بعد از عمل هيچ محدوديت حرکتي و ورزشي‌اي نخواهد داشت.

سلامت: خانم احمدي نگران عوارض اين جراحي هستند، چه راهنمايي‌اي برايشان داريد؟

در تمام دنيا جراحي ليزر چشم ايمن‌ترين عمل جراحي شناخته شده است. اگرچه نتايج موفقيت‌آميز اين عمل براي هرکس که از عينک استفاده مي‌کند وسوسه‌انگيز است، اما مثل هر جراحي ديگري احتمال بروز عوارضي هم وجود دارد.

سلامت: چه عوارضي؟

کدورت قرنيه، عفونت که دوره بهبود بيمار را افزايش مي‌دهد، اصلاح نشدن كامل ديد بيمار و نياز به عمل مجدد.

سلامت: پس بهتر است افرادي مثل خانم احمدي به عينک زدن ادامه دهند؟

جراحي ليزر، جراحي زيبايي چشم محسوب مي‌شود و حياتي نيست که متخصصان به بيماران تاكيد كنند آن را انجام دهند يا ندهند. احتمال بروز عوارض
1 در 5 هزار مورد است. اين احتمال زياد نيست؛ اگر بخواهيم چرتکه دست بگيريم و اين احتمال‌ها را در زندگي روزمره جمع بزنيم، نبايد از خانه بيرون برويم چون احتمال دارد تصادف كنيم!

سلامت: نظرتان در مورد استريل کردن لنز با بزاق در شرايط اضطراري چيست؟

متاسفانه خانم احمدي مانند بسياري از مردم تصور مي‌کنند آنزيم بزاق همه ميکروب‌ها را مي‌کشد ولي اصلا اين‌طور نيست. بزاق حاوي بسياري از ميکروب‌هاي بي‌هوازي است که ممکن است باعث کوري چشم شوند. اگر لنز زمين افتاد، ترجيحا بايد دور انداخته شود يا در شرايط اتوکلاو قرار گيرد.: به‌عنوان سؤال آخر مي‌خواهم بپرسم که با اين شرايط، چرا بيشتر چشم‌پزشکان عينک مي‌زنند اما براي خودشان عمل ليزيک انجام نمي‌دهند؟

اين ديگر چه سؤالي است؟! مثل اين است که بگوييم چرا آقايي که متخصص پوست‌ است، خودش نمي‌رود مو بکارد؟! خب، اشخاصي که عيوب انکساري دارند، مختارند اين عمل را انتخاب کنند يا نکنند.

عینک بزنیم یا لیزیک کنیم؟

عینک بزنیم یا لیزیک کنیم؟

نگاه جراح و متخصص چشم

دكتر حسين اشرف

عضو هيات علمي

دانشگاه‌علوم‌پزشکي شيراز

اگر لنز مي‌زنيد

بخوانيد!

استفاده از لنز هم جنبه زيبايي و هم جنبه درماني و اصلاح ديد دارد. چشم حساس است و تماس مداوم لنز با آن مي‌تواند عوارض مختلفي مانند ايجاد خشکي چشم، صدمه به سلول‌هاي زايشي ناحيه حاشيه قرنيه، مشکلات قرنيه به دليل کاهش اکسيژن‌رساني (خراش قرنيه، رشد رگ‌هاي خوني‌، التهاب‌ غيرميكروبي و حتي عفونت قرنيه)، حساسيت به‌ محلول لنز، التهاب و تورم پلک و تاري ديد داشته باشد. متاسفانه بيشتر کساني که از لنزهاي چشمي استفاده مي‌کنند به بهداشت و ايمني آن توجه كافي ندارند. اين 13توصيه را به خاطر بسپاريد.

1) قبل از دست‌‌زدن به لنز، دست‌هايتان را خوب با آب‌‌وصابون مايع بشوييد. ?) مايع‌ لنز را همان‌طور كه پزشک توصيه کرده، تعويض کنيد. ?) هر شب قبل از غوطه‌ور کردن لنز در محلول آن و گذاشتن در جالنزي، آن را با سرم فيزيولوژي آبکشي کنيد. ?) محلول لنز جديد و قديمي را با هم مخلوط نکنيد زيرا مواد فعال آنها با گذشت زمان تجزيه مي‌شوند. ?) محلول‌‌هاي تاريخ گذشته را نبايد مصرف كرد.
6) تحت هيچ‌ شرايطي لنز را با آب لوله‌كشي نشوييد زيرا رسوب?ها و ميکروب‌هاي آب شهري مي‌توانند باعث آسيب به لنز و چشم و حتي عفونت چشمي شوند. اگر آب در دسترس نبود، هرگز براي مرطوب‌کردن لنز از آب دهان استفاده نكنيد. 7) از جا لنزي مناسب استفاده و حداقل هر
3 ماه يکبار آن را تعويض کنيد. 8) هرگز در حالي که لنز در چشم داريد، به استخر نرويد و حمام نكنيد. 9) براي پيشگيري از آلودگي، قبل از آرايش‌ لنزتان را بگذاريد. 10) با لنز‌هاي معمولي نخوابيد زيرا حين خواب اکسيژن‌‌رساني کافي به چشم انجام نمي‌شود. 11) لنز شخص ديگري را به‌ چشم خود نزنيد. 12) لنزي که پشت‌ و رو شده، چشم را ناراحت مي‌کند؛ لنز روي انگشت حالت U شکل دارد و اگر پشت?و??رو شده باشد، لبه‌‌هاي آن به سمت خارج و پايين رفته‌اند و 13) مبتلايان به ديابت، پرکاري تيروييد، آلرژي و آسم و اختلال‌ سيستم ايمني بهتر است از لنز استفاده نکنند. در ضمن اگر شخصي خشکي شديد چشم دارد و به هر دليلي چشمش اشک توليد نمي‌كند کانديد خوبي براي استفاده از لنز نيست.

نگاه روان‌شناس

چگونه بچه‌ها را تشويق کنيم

عينک بزنند؟

دکتر حسين ابراهيمي مقدم

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي

عينک نزدن کودک دلايل مختلفي دارد و والدين بايد به‌دنبال کشف علت اين‌ رفتار باشند؛ ممکن است قاب عينک سنگين يا ناراحت باشد، در اين موارد مي‌توان از يک عينک‌ساز باتجربه کمک گرفت و مشکل کودک را حل کرد. بهتر است خود کودک هم در انتخاب عينک مشاركت داشته باشد. اگر کودک براي اينکه هم‌سن‌وسال‌هايش مسخره‌اش مي‌كنند، عينک نمي‌زند، به او ياد بدهيد جواب كساني که مسخره‌اش مي‌کنند بدهد و مثلا بگويد: «از هر 10 بچه‌ مدرسه‌اي 2 نفر عينک مي‌زنند. من عينک مي‌زنم تا دنيا را بهتر ببينم. خيلي از انسان‌هاي مطرح و موفق عينک مي‌زنند.» اما گاهي خود خانواده باعث تنفر فرزندشان از عينک شده‌اند؛ مثلا خودشان عينک دارند و بارها در حضور كودك گفته‌اند عينک را دوست ندارند و چقدر از آن ناراضي‌ هستند. اگر فرزنددار شده‌ايد، بايد مراقب حرف‌هايي که در خانه مي‌زنيد، باشيد. براي ترغيب فرزندتان به عينک زدن، فعاليت‌هاي مفرحي که با داشتن عينک راحت‌تر انجام مي‌شوند، انتخاب کنيد و از او بخواهيد هنگام انجام آنها عينک بزند. مثلا‌ عينک بزند و روزي نيم ساعت کارتون دلخواهش را تماشا کند. فعاليت‌هاي انتخابي بايد طوري باشند که زدن و نزدن عينک در آنها تفاوت زيادي ايجاد كند و ابتدا کوتاه‌مدت باشند و سپس به مرور مدت آنها افزايش يابد. مثال زدن افراد موفقي که چهره‌هاي مطرح هستند و عينکي‌اند هم معمولا سودمند است. اگر فرزندتان پرخاشگري مي‌کند، آرامش خودتان را از دست ندهيد. کافي است بفهمد نزدن عينک يا پرتاب عينکش توجه شما را جلب مي‌کند؛ آن‌وقت کارتان خيلي سخت مي‌شود. داستان‌ها و شعرهاي آموزنده‌اي را درباره عينک پيدا کنيد و براي فرزندتان بخوانيد. اگر در طول روز عينکش را در مي‌آورد، برخورد خشن نشان ندهيد و با منطق، محبت و آرامش از او بخواهيد دوباره آن را به چشم بزند.

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان اردبیل

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان زنجان

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان گیلان

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان کردستان

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  کرمانشاه

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان کرمانشاه

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان ایلام

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان لرستان

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی  استان همدان

آموزش گفتار درمانی , بهترین کرج  گفتار درمانی بزرگسالان , بهترین کرج   گفتار درمانی در منزل , بهترین کرج  گفتار درمانی کودکان در منزل , بهترین کرج  کلینیک گفتار درمانی , بهترین کرج  گفتاردرمانی کودکان , بهترین کرج  گفتار درمانی چیست , بهترین کرج  رشته گفتار درمانی , بهترین کرج  مراكز گفتار درماني شرق تهران , بهترین کرج  گفتار درمان خوب در تهران , بهترین کرج  دکتر هوشنگ دادگر , بهترین کرج  مراکز گفتار درمانی دولتی , بهترین کرج  مراکز گفتاردرمانی در جنوب تهران , بهترین کرج  بهترین متخصص گفتار درمانی در تهران , بهترین کرج  مراکز گفتار درمانی در غرب تهران , بهترین کرج  مراکز گفتار درمانی در کرج , بهترین کرج  بهترین گفتاردرمانی در کرج , بهترین کرج  گفتاردرمانی کودکان در کرج , بهترین کرج  ادرس گفتاردرمانی در کرج , بهترین کرج  درمان لکنت زبان در کرج , بهترین کرج  گفتار درمانی بزرگسالان در کرج , بهترین کرج  درمان لکنت در کرج , بهترین کرج  مطب گفتاردرمانی در کرج , بهترین کرج  فهرست گفتاردرمانی کرج , بهترین کرج  درمان تلفظ در کرج , بهترین کرج  بهترین کاردرمانی در کرج , بهترین کرج  گفتاردرمانی کرج , بهترین کرج  کاردرمانی البرز , بهترین کرج  کلینیک کاردرمانی در کرج , بهترین کرج  مراکز توانبخشی کرج , بهترین کرج  کاردرمانی سینا , بهترین کرج  مراکز کاردرمانی کرج , بهترین کرج  گفتاردرمانی کودکان در کرج , بهترین کرج  ادرس گفتاردرمانی در کرج, بهترین کرج  بازار کار کاردرمانی , بهترین کرج  کاردرمانی در منزل , بهترین کرج کاردرمانی کودکان , بهترین کرج  رتبه لازم برای کاردرمانی , بهترین کرج  مرکز کاردرمانی , بهترین کرج  رشته کاردرمانی چیست؟ , بهترین کرج  کاردرمانی غرب تهران , بهترین کرج  کاردرمانی جسمی

Related posts