کلینیک تخصصی توانبخشی سیاوش عطایی: چه عواملی باعث کودک آزاری میشود؟ بخش یازدهم
معلمانی که تنبیه جسمی یا توهین و تحقیر بی رویه را در دستور کار خود قرار میدهند، به برآیند زود بازده آموزشی و کنترل پلیس بیشتر بها میدهند.
در کلاس هایی که معلم آن در تنبیه جسمی دست کار آمدی دارد، خیال وی از منظر اطلاعات علمی نیز راحت است؛ زیرا دانش آموزان، جرأت سؤال کردن از چنین معلمانی ندارند و حرف نزدن ناشی از نظم پادگانی در کلاسهای درس این معلمان، مهلت مکفی برای انجام امورات شخصی و مطالعه روزنامه و … نیمه پایانی جلسه نود دقیقهای، در اختیار آنها قرار میدهند.
تنبیه جسمی خلاف تصور ظاهر، از اقتدار معلم ناشی نمیشود و بر عکس از کاستی علمی و کلاس داری وی نشأت میگیرد، بنابراین معلمانی که با سواد و صبورند از اقتدار بیشتری در میان دانش آموزان برخوردارند.
از سمت دیگر تغییر نگاه نظام سیاسی نسبت به مدیریت اداره آموزش و تربیت و تغییر نگرش اجتماع از نقش مصرفی بودن به نقل تولید بودن نظام آموزشی، به تحکیم این عقیده کمک خواهد کرد، که اشخاص متعهد، با ضریب هوشی و تحصیلات علمی بالا از نظر گستردگی دامنه فضای عملکردی، تأثیرگذاری بیشتری را توانایی دارند در ساختار آموزشی ایفا کنند.
5- فقدان نظارت کارشناسانه برمراکز حفاظت کودکان و پشتیبانی از آنها
درصد نسبتا بالایی از کودک آزاریها، به مؤسسات حفاظت کننده از کودکان برمی گردد.
بنا به آمار دبیر کانون پشتیبانی از کودکان ۷/۵ درصد از کودک آزاران، از مؤسسات حفاظت کننده کودک بوده اند.
با ریشه یابی این پدیده در مراکز بهزیستی، روشن میشود که یکی از علل عمده چنین اموری از سویی، کمبود امکانات و حمایتهای واجب و ضروری، و از سمت دیگر ناتوانیهای تربیتی مربیان و مسئولین این مراکز و فقدان نظارت لازم نسبت به این مراکز بوده که، منتهی به وقوع حوادثی تلخ در مراکز حفظ و حفاظت کودکان بی سرپرست میشود.
بعد از حادثه کودک آزاری در یک مرکز بهزیستی در شهر…… ، رئیس کانون علمی مددکاری اجتماعی در تبادل نظر با فارس گفت: «احتمال تکرار حوادث شبیه کودک آزاری زنجان در مراکز دیگر بهزیستی نیز وجود دارد. حادثه کودک آزاری در زنجان معلوم نداشتن نیروهای مکفی در بهزیستی است، ولو در یک خانواده که دو فرزند دارد نیز امکان کودک آزاری وجود دارد، حال متصور شوید در یک مرکز شبانه روزی حفاظت کودکان، که در کمترین حالت ۵۰ طفل در آن هستند و فقط یک مادریار وجود دارد، معلوم است که میبایست عصبی شود و رفتار شایستهای با کودکان نداشته باشد، زیرا وی نیز خسته میشود و چنانچه برای امورات شخصی از مرکز بیرون برود، مادریار دیگری نیست که جایگزین او شود»
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی چلیچه
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی دستنا (شهرکرد)
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی دشتک (اردل)
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی سامان (شهر)
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی سرخون (بختیاری)
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی سفیددشت