کلینیک تخصصی توانبخشی سیاوش عطایی:تکالیفی برای والدین و دانش آموزان با اختلال بیش فعالی/نقص توجه بخش دوم
تعریف بیش فعالی
به حالتی اطلاق میشود که کودک به نحو افراطی و بیشتر از حد معمول فعال و پر جنب و جوش باشد و این تحرکات زیاد اطرافیان او را گرفتار مشکل میکند. به دلیل بی دقتی امکان دارد در انجام تکالیف مدرسه و امورات محوله دیگر، اشتباهات زیادی را مرتکب شوند.
این مشکل در تعدادی از کودکان پیش دبستانی یا دوره ابتدایی دیده شده است. همراهی و جلب توجه آنها سخت است، تقریباً بین سه تا پنج درصد از اطفال گرفتار به این مشکل میباشند.
البته این مشکل به عنوان عدم توانایی در فراگیری شمرده نمیشود بلکه بنوعی بی دقتی و حواس پرتی در یاد گیری محسوب میشود.
نداشتن آرام و قرار و تمرکز، پر جنب و جوش بودن و به قول معروف از دیوار راست بالا رفتن از جمله مشخصههای یک دانش آموز بیش فعال است.
دانش آموزی که ناخواسته با داشتن این مشکل، از فعالیت بیشتر از حدی بهره مند است بیشتر از سوی سایرین به خاص خانواده و معلم خود سرزنش و تحقیر میشود و از سمت دیگر با بازیگوشی و شیطنت بسیار همه را عاصی میکند در این بین بااهمیتترین عاملی که میتواند یاری دهنده دانش آموزان بیش فعال باشد، اطلاع رسانی درست و مداخله بموقع یاری نمودن این نقیصه است؛ مشکلی که چنانچه به دفع آن دقت نشود، صدمه جبران ناپذیری بر دانش آموز بیش فعال وارد خواهد کرد.
💧کودکان بیش فعال در روزگار کنونی
بخش زیادی از مادران و پدران از شیطنت خیلی زیاد کودکانشان نارضایتی دارند.
آنها اظهار میدارند که فرزندشان مرتب در حال حرکت و فعالیت است و نوعی حالت بی قراری و ناآرامی در او مشاهده میکنند.
بعضی از این پدر و مادر از فقدان تمرکز حواس و کاستی درسی کودک نیز حرف میزنند.
آنها دلیل این فعالیت بیشتر از حد معمول را نمیدانند و مرتب فرزندشان را مورد سرزنش قرار میدهند.
این کودکان بعضاً مورد انتقاد و تنبیه خیلی زیاد قرار میگیرند.
تشخیص این مشکل در سالهای زیر ۵ سال قدری دشوار است زیرا امکان دارد با رفتارهای طبیعی و شیطنت آمیز کودکان اشتباه گرفته شود.
این مشکل با فعالیت بیشتر از حد معمول، خرابکاری و آزار رساندن همگام است.
💧بیش فعالی کودکان
کودکان بیش فعال (همانگونه که از این عنوان برمی آید) بسیار پرتحرک اند و نمیتوانند یک جا آرام بنشینند.
آنها مازاد و اضافه بر ناآرامی خیلی زیاد، نوعی اضطرار و اجبار برای خرابکاری نیز دارند.
آنها اشیا را میشکنند یا پرتاب میکنند.
هم چنین کنجکاوی بسیار از خود نشان میدهند و نه فقط اسباب بازیهایشان را خراب میکنند، بلکه اشیاء و لوازم خانه را نیز دستکاری و خراب میکنند.
امورات پرخطر را دوست دارند و ابداً احساس خطر نمیکنند.
بنابراین رفتارهایی بی مهابا از اونها سرمی زند.
بعضی از افراد بزرگسال آنها را افرادی بی باک و شجاع تصور میکنند؛ درحالیکه این رفتارهای بی مهابا نشانگر این واقعیت است که احساس خطر حقیقی، که یک احساس عادی است و بایستی در اطفال وجود داشته باشد در این کودکان وجود ندارد.
بازیهای پرخطر، از جمله بازی با کبریت و علاقه به وسایلی چون کارد و چاقو نشانههای دیگری از گرایشها و رفتارهای غیرطبیعی این بچه هاست.
کودک بیش فعال احساس خطر نمیکند.
کودکان بیش فعال در زمینه کارها و اشیایی که بطور طبیعی میبایست در برابر آنها احساس خطر کنند، خطری احساس نمیکنند؛ و اختلالات سلوک در این کودکان بعضاً دیده میشود؛ به عنوان مثال برخی از آنها رفتارهای پرخاشگرانه دارند یا برای صدمه زدن به دیگران آنها را تهدید میکنند.
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی شهرستان گِناوه
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی آباد
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی آبپخش
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی آبدان
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی امام حسن (شهر)
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی انارستان (جم)