کلینیک درمان اختلالات یادگیری کرج عظیمیه خیابان نیک نژاد کوچه نیک نژاد – سیستم آموزش آنلاین گروه آموزشی گفتار توان گستر


 

 

سیاوش عطایی متخصص گفتار درمانی 

در شماره های گذشته با آقای سیاوش عطایی متخصص گفتار درمانی در خصوص لزوم جدی گرفتن اختلالات گفتاری کودکان در سنین پائین و همچنین طرح رایگان ارزیابی اختلالات ذهنی و گفتاری در کودکان البرزی مصاحبه اختصاصی داشتیم که در این شماره این مباحث را پی گرفته و جنبه دیگری از اهمیت گفتار درمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری را مورد بحث و گفت و گو قرار داده ایم که حاصل آن را در پی می خوانید:

 

 

گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری چه نقشی دارد؟

 

همانطور که در مصاحبه های قبلی خدمت همشهریان گرامی عرض کردم، اختلالات گفتاری به عنوان یک نشانه هستند که می توانند بیانگر اختلالات مختلفی از جمله، کم توانی ذهنی، نقص در شنوایی، محرومیت های روانی- اجتماعی، اوتیسم، زبانپریشی و یا فلج مغزی باشند و تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام می تواند باعث کاهش عوارض شناختی، اجتماعی و هیجانی در فرد مبتلاء و بهبود نتایج گردد .

 

بنابراین یک ارزیابی دقیق اولیه از وضعیت گفتاری، دقت بینایی، دقت شنیداری، حافظه و توالی شنیداری، حافظه بینایی، مهارت های حرکتی کودک و… در هر سنی که تشخیص دادید فرزندتان نسبت به هم سالان خود ضعیف تراست توصیه می شود.

 

یکی از انواع اختلالات که غالبا منشا اولیه گفتاری دارد، اختلال یادگیری است که در هر سنی می شود تشخیص داد و به موقع درمان کرد. به طور مثال، وقتی که کودک شما در سن ۳ الی ۴ سالگی نسبت به دستورات کلامی شما بی توجه است، یک قسمت و یا گاهی همه آن را فراموش می کند و انجام نمی دهد و یا در بیان جملات سه الی چهار کلمه ای هنوز مشکل دارد و گفتار وی از وضوح کافی بر خوردار نیست و جابجایی حروف در کلمات و جملات دارد یعنی اینکه در حافظه و توالی شنیداری و پردازش دچار مشکل است.

 

وقتی کودک شما مطابق همسالان خود مهارت های حرکتی نظیر لی لی کردن، جفت پا پریدن و طناب زدن را ندارد و در انجام حتی کارهای ساده نظیر بستن دکمه های لباس خود و یا گره زدن و قیچی کردن و مداد تراشیدن ناتوان است و یا اینکه بسیار پر جنب و جوش است، در کارها توجه و تمرکز ندارد و بی هدف از کاری به کار دیگر می پردازد و هیچ کار تمام شده ای ندارد، این یعنی درآینده شانس ابتلا به اختلال یادگیری در وی بسیار زیاد است.

 

گاهی اوقات والدین مراجعه به موقع و موثر را دارند، ولی با گذشت یک الی دو ماه گفتاردرمانی و رفع علامت های ظاهری در اختلالات تلفظی و یا تاخیر تکاملی فرزندشان، خودسرانه اقدام به قطع جلسات درمانی می کنند، که بدینوسیله فرزندشان را در آینده مستعد بروز لکنت زبان، اختلالات یادگیری و سایر اختلالات  روانی – زبانی می نمایند و درمان بعدی این اختلالات به دلیل بالارفتن سن مراجع و از دست رفتن زمان حساس بسیار دشوارتر از گذشته است.

 

همانطور که قبلا هم تاکید کرده ام هیچ اختلال گفتاری با رفتن به مدرسه و مهد کودک بهتر نمی شود، بلکه غالبا  با سایر اختلالات نظیر اختلال خواندن، نوشتن و یادگیری همراه می گردد.

 

به بحث تشخیص اندکی پرداختید در درمان اختلالات یادگیری چه پیشنهادهایی دارید؟

 

در ابتدا  مراجع  باید ارزیابی دقیق گفتاری – حرکتی داشته باشد، زیرا افراد دچار اختلال یادگیری افرادی هستند که با وجود هوش عادی و بهنجار در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند و این اختلال می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.

 

لذا در درمان این دسته از مراجعین، گفتاردرمانی و استفاده از خدمات توانبخشی نظیر اتاق تاریک  (به عنوان یکی از زیر مجموعه های محیط چند حسی که به تقویت عملکرد حس های بینایی، شنوایی، وستیبولار، عمقی و لامسه می پردازد) و بیوفیدبک، نوروفیدبک و پروتکل های درمانی آنها نقش موثری را دارد.

 

ما با ترکیب تصاویر، صداها، بوها، طعم‌ها، درجه حرارت، موقعیت های مختلف اندام های بدن، مغز را وادار می کنیم که یک تصویر ترکیبی از این اطلاعات را تشکیل بدهد، تا بدن بتواند نسبت به محیط پیرامون خود حس داشته و نسبت به آن‌ها واکنش مناسب را نشان دهد. ارتباط مداوم میان طرز رفتار و عملکرد مغز، ادغام یا یکپارچگی حسی (SI) نامیده می‌شود، و ادغام حسی یک پایه بسیار مهم برای رفتار و یادگیری را در زندگی فرد فراهم می‌کند و در کنار سایرروش های شناخت درمانی، فرد را به یک درمان پایدار می رساند.

 

با تشکر از توضیحات مبسوط شما، مخاطبین  به چه صورت می توانند با مجموعه تحت مدیریت شما تماس بگیرند یا مراجعه کنند؟

 

روزهای زوج بین ساعات ۱۹ الی ۲۰ در مرکز گفتار توان گستر به آدرس: کرج، رجایی شهر، بلوار انقلاب، بین ۱۳ و ۱۴ نبش میدان اتحاد، ساختمان آراد، طبقه دوم، ارزیابی و مشاوره رایگان اختلالات گفتاری و توانبخشی داریم، علاوه بر این همشهریان گرامی می توانند با شماره تلفن های ۰۹۱۲۱۶۲۳۴۶۳ و ۰۲۶۳۴۴۰۵۸۳۰ تماس حاصل نموده و همچنین می توانند به سایت های ،www.loknatclinic.ir  وwww.kardarmanikaraj.ir  مراجعه داشته باشند .

 

درباره گفتار توان گستر

این موسسه فعاليت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز نموده است . در این مرکز از جدیدترین فناوری ها و تکنیک های آموزشی و درمانی برای ارتقاء عملکرد افراد مبتلا به اختلالات گفتاری ، اختلالات حرکتی و ارتقا عملکرد ذهنی ( نوروتراپی ) در اختلالات یادگیری ، بیش فعالی و ارتقا عملکرد شناختی – پردازشی در افراد عادی  استفاده   می شود. اجرای پروتکل های نوین تشخیصی و توانبخشی  از فعالیت های مهم این مرکز تخصصی محسوب می شود.

 

کلینیک تخصصی توانبخشی در کرج

ادامه مطلب  کلینیک درمان اختلالات یادگیری کرج هفت تیر چهارراه مصباح خیابان روستا نژاد – سیستم آموزش آنلاین گروه آموزشی گفتار توان گستر

کلینیک توانبخشی گفتارتوان گستر کرج

مزیت درمانی مرکز گفتار توان گستر در کرج  

اعضای تیم آنلاین مرکز گفتار توان گستر برای خارج از کشور

گفتاردرمانی چیست؟

بهترین گفتاردرمانی در کرج کجاست ؟

گفتار درمانگر کیست بهترین گفتاردرمانگر در کرج کیست؟

تفاوت گفتار و زبان چیست؟

بهترین سن برای گفتاردرمانی چه موقع است ؟

چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

بهترین دکتر گفتاردرمان کودکان کرج کیست ؟

گفتار درمانی در کودکان چگونه است ؟

گفتار درمانی در بزرگسالان از چه زمانی است ؟

بهترین دکتر گفتاردرمان در حیطه بزرگسال کرج کیست ؟                          

چه زمانی به گفتاردرمانگر مراجعه کنیم؟

مزیت های گفتار درمانی در کرج چیست ؟

وضعیت تحصیلی و دانشگاهی برای تحصیل در رشته گفتاردرمانی چیست ؟

توانایی های مورد نیاز برای تحصیل در رشته گفتار درمانی چیست ؟

موقعیت شغلی برای گفتاردرمانگر

بازار کار گفتار درمانی در کرج چطور است؟

اسامی گفتاردرمانگران در کرج 

شماره و آدرس گفتاردرمانگران در کرج 

بهترین گفتاردرمانگران در کرج 

گفتاردرمانگران پیشکسوت در کرج 

اساتید گفتاردرمانی در کرج 

دوره های آموزشی در بازآموزی گفتاردرمانگران کرج 

 

حیطه فعالیت یک گفتاردرمانگر :

لکنت

اختلالات تولیدی و تلفظی

اختلالات صوت وصدا

اختلالات یادگیری

کم شنوایی و ناشنوایی

آفازی (زبان پریشی)

آپراکسی در گفتار

ارتباط مکمل و جایگزین در طیف دچار اوتیسم

شکاف لب و کام در کودکان و بزرگسالان

بیش فعالی و کم توجهی

طیف اوتیسم

کم توانی ذهنی در کودکان و بزرگسالان

اختلالات بلع درکودکان و بزرگسالان

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه لکنت

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات تولیدی و تلفظی کیست ؟  

ادامه مطلب  الو دکتر لکنت در تازه‌کند انگوت

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات صوت وصدا کیست ؟

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات یادگیری کیست ؟

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه کم شنوایی و ناشنوایی کیست ؟

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه آفازی (زبان پریشی) کیست ؟

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه آپراکسی در گفتار کیست ؟

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه ارتباط مکمل و جایگزین در طیف دچار اوتیسم کیست ؟  

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه شکاف لب و کام در کودکان و بزرگسالان کیست ؟

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه بیش فعالی و کم توجهی کیست ؟

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه طیف اوتیسم کیست ؟

دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه کم توانی ذهنی در کودکان و بزرگسالان کیست ؟

 دکتر گفتاردرمان در کرج مسلط به حیطه اختلالات بلع درکودکان و بزرگسالان کیست ؟  

 

 

کاردرمانی استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی و دادن استقلال برای انجام کارهای افرادی است که به نوعی دچار آسیب جسمی، ذهنی یا روانی هستند. از نظر انجمن کاردرمانی آمریکا (AOTA) کاردرمانی عبارت است از استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای افرادی که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت اختلال عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلال یادگیری شده‌اند، به منظور ایجاد حداکثر استقلال، جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی. این حرفه شامل ارزیابی، درمان و مشاوره است.

 

ارائهٔ خدمات ویژهٔ کاردرمانی شامل: آموزش مهارت‌های زندگی روزمره، ایجاد و توسعهٔ مهارت‌های درکی، حرکتی و عملکرد یکپارچگی حس، توسعهٔ مهارت‌های بازی و پیش حرفه‌ای و توانایی‌های اوقات فراغت، طراحی، ساختن یا بکار بردن وسایل کمکی و ارتزها و پروتزها، انتخاب وسایل نظافتی، استفاده از صنایع دستی که به‌طور ویژه به منظور افزایش عملکرد طرح شده‌است، توصیف و تفسیر آزمون‌ها مثل ارزیابی قدرت عضلانی، ارزیابی دامنهٔ حرکتی و نیز تطبیق محیط برای فرد معلول می‌باشد. این خدمات به‌طور فردی، گروهی یا در سیستم‌های اجتماعی ارائه می‌گردد.

 

بطور خلاصه تمامی افرادی که به علّت مشکل یا مشکلاتی لازم است تحت درمان قرار گیرند تا به استقلال در عملکردهای مورد نظر برسند، تحت این روش درمانی قرار می‌گیرند. مشکلات این افراد دامنهٔ وسیعی را دربرمی‌گیرد و می‌تواند حاصل یک صدمه، یا تصادف باشد یا ناشی از بیماری جسمی، اختلال عاطفی، تعارضات و فشارهای روانی یا حتی تأخیر در رشد یا اختلالات مادرزادی. این بیماران به تمام گروه‌های سنی از نوزادان، کودکان و … تا سالمندان می‌توانند تعلق داشته باشند که از دورهٔ کوتاه مدّت مراقبت در دوران حاد بیماری تا توانبخشی در دوره‌های تطابقی طولانی مدّت را شامل می‌شود.

 

ادامه مطلب  بستری ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه

 

کاردرمانی چیست؟

بهترین کاردرمانی در کرج کجاست ؟

گفتار درمانگر کیست بهترین کاردرمانگر در کرج کیست؟

تفاوت گفتار و زبان چیست؟

بهترین سن برای کاردرمانی چه موقع است ؟

چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

بهترین دکتر کاردرمان کودکان کرج کیست ؟

کاردرمانی در کودکان چگونه است ؟

کاردرمانی در بزرگسالان از چه زمانی است ؟

بهترین دکتر کاردرمان در حیطه بزرگسال کرج کیست ؟                            

چه زمانی به کاردرمانگر مراجعه کنیم؟

مزیت های کاردرمانی در کرج چیست ؟

وضعیت تحصیلی و دانشگاهی برای تحصیل در رشته کاردرمانی چیست ؟

توانایی های مورد نیاز برای تحصیل در رشته کاردرمانی چیست ؟

موقعیت شغلی برای کاردرمانگر

بازار کار کاردرمانی در کرج چطور است؟

اسامی کاردرمانگران در کرج 

شماره و آدرس کاردرمانگران در کرج 

بهترین کاردرمانگران در کرج 

کاردرمانگران پیشکسوت در کرج 

اساتید کاردرمانی در کرج 

دوره های آموزشی در بازآموزی کاردرمانگران کرج 

 

نوروفیدبک نظام آموزشی جامع برای کلیه ی افراد است که باعث ایجاد تغییرات, تقویت, تعدیل و افزایش کارکرد سلول های مغزی میشود. نوروفیدبک, نوعی فناوری است که به افرادی که به روان درمانی و توانبخشی نیاز دارند و یا کسانی که در مهارت های ذهنی دچار ضعف هستند, کمک میکند.این برنامه در درمان افسردگی, اضطراب, اختلال استرس بعد از حادثه , اختلالات شخصیتی , اعتیاد و مشکلات هیجانی, تاثیر بسزایی دارد. این فناوری یکی از روشهای درمانی موثر در درمان کودکان مبتلا به نقص توجه همراه با بیش فعالی و اختلالات رشدی فراگیر،اختلالات یادگیری و اختلال وسواس است.

بیش از ۳۵ سال است که, نوروتراپی برای کنترل بیماری صرع نیز به کار میرود و منجر به تغییر و تحولاتی در زندگی این بیماران شده است. نوروتراپی (نوروفیدبک) را بهترین وسیله برای کاهش علائم اختلال و افزایش شناخت و مهارت ها یافته اند.علاوه بر این, نوروفیدبک در افزایش مهارت های مدیریت و کارایی شغلی, افزایش دقت و سرعت در ورزشکاران و موفقیت انها, در مسابقات نقش بسزایی دارد.

مطالعات بسیاری در زمینه ی نقش مغز در پردازش هیجانات, افزایش خودآگاهی, و ویژگی های شخصیتی به عمل آمده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که, اتخاذ تصمیمات اخلاقی و رفتاری, همیشه ریشه در فرایندهای روانی و یا یادگیری های دوران کودکی ندارد. آسیب های مغزی , ممکن است موجب اختلالات بالینی و یا شخصیتی شوند. ما به خوبی میدانیم که, مغزهای با کارکرد دچار اختلال, تصمیمات نادرست میگیرند.

تاریخچه ی بیوفیدبک ونوروفیدبک ، بر اساس علوم فناوری, نورولوژی, علوم اعصاب , الکترونیک, فیزیولوژی و رفتارگرایی بنیان گذاری شده است. 

در این بین توجه به چند نکته ضروری است:

-مدت زمان برای ارزیابی نوروفیدبک به طور متوسط یک ساعت است.

-تعداد جلسات درمانی ۲ تا۳ بار در هفته می باشد.

-حداقل تعداد جلسات درمانی حدود ۴۰ جلسه می باشد.

– تشخیص بهبود وضعیت مراجع میتواند با اعداد و علائم مشخص شود ولی در روند درمان ، بالین مراجع از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. در نتیجه ملاک بهبود وضعیت مراجع ,بهبود وضعیت بالینی است.

– بدیهی است, حضور منظم, هوشیاری فرد, میزان IQ مصرف و یا عدم مصرف دارو می تواند در طول دوره ی درمان موثر باشد.

-انجام نوروفیدبک هیچگاه مانعی در مصرف داروهای تجویزی پزشکان نیست و ادامه ی مصرف دارو و تغییر دوز دارو حتما و حتما در حیطه ی پزشک متخصص مربوطه می باشد.

 

نوروتراپی ( نوروفیدبک )  چیست؟

ادامه مطلب  بهترین کلینیک توانبخشی در کرج:درد بدن نشانه چيست؟

بهترین نوروتراپی ( نوروفیدبک )  در کرج کجاست ؟

بهترین سن برای نوروتراپی ( نوروفیدبک )  چه موقع است ؟

چه کسانی به نوروتراپی ( نوروفیدبک )  نیاز دارند؟

نوروتراپی ( نوروفیدبک )  در کودکان چگونه است ؟

نوروتراپی ( نوروفیدبک )  در بزرگسالان از چه زمانی است ؟

بهترین دکتر نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در حیطه بزرگسال کرج کیست ؟

چه زمانی به نوروتراپی ( نوروفیدبک ) مراجعه کنیم؟

مزیت های نوروتراپی ( نوروفیدبک )  در کرج چیست ؟

موقعیت شغلی برای نوروتراپی ( نوروفیدبک )  

بازار کار نوروتراپی ( نوروفیدبک )  در کرج چطور است؟

اسامی نوروتراپیست (  درمانگر نوروفیدبک ) در کرج

شماره و آدرس نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در کرج

بهترین نوروتراپی ( نوروفیدبک )  در کرج

نوروتراپیست  ( درمانگر  نوروفیدبک ) پیشکسوت در کرج

اساتید نوروتراپیست ( نوروفیدبک )  در کرج

 

بسیاری از کودکان ممکن است هر از گاهی در مدرسه با مشکلاتی در یادگیری دروس روبرو شوند هر چند که دارای هوش عادی و طبیعی هستند . وقتی کودکان سخت تلاش می کنند و هنوز با مجموعه ای از مهارت های خاص در طول زمان دست و پنجه نرم می کنند ، می تواند نشانه اختلال یادگیری باشد. داشتن اختلال یادگیری به این معناست که کودک در یک یا چند حوزه یادگیری مشکل دارد ، حتی اگر هوش یا انگیزه کلی تحت تأثیر قرار نگیرد.

برخی از علائم اختلالات یادگیری عبارتند از:

مشکل در تشخیص راست و چپ بدن

معکوس کردن حروف ، کلمات یا اعداد ، پس از کلاس اول یا دوم

مشکلات تشخیص الگوها یا مرتب سازی اشکال بر اساس اندازه یا شکل

مشکل در درک و پیروی از دستورالعمل ها یا سازماندهی مستمر

مشکل در به خاطر سپردن آنچه گفته شد یا آنچه تازه خوانده شد

عدم هماهنگی هنگام حرکت در اطراف

مشکل در انجام کارهای ظریف در دست ، مانند نوشتن ، برش یا طراحی

مشکل در درک مفهوم زمان

نمونه هایی از اختلالات یادگیری عبارتند از:

 

نارساخوانی – مشکل در خواندن

dyscalculia – مشکل در ریاضی

دیسگرافیا – مشکل در نوشتن

 

ادامه مطلب  بهترین گفتاردرمانی درکرج 09121623463 البرز ، اندیشه میدان امام خمینی خیابان یاس

کلینیک تخصصی درمان اختلالات یادگیری در کرج

کلینیک توانبخشی گفتارتوان گستر کرج

مزیت درمانی مرکز گفتار توان گستر در کرج  

اعضای تیم آنلاین مرکز گفتار توان گستر برای خارج از کشور

اختلالات یادگیری چیست؟

بهترین کلینیک تخصصی درمان اختلالات یادگیری در کرج کجاست ؟

درمانگر تخصصی اختلالات یادگیری کیست بهترین کلینیک در کرج کجاست ؟

بهترین سن برای درمان اختلالات یادگیری چه موقع است ؟

چه کسانی به درمان اختلالات یادگیری نیاز دارند؟

بهترین دکتر درمان اختلالات یادگیری کودکان کرج کیست ؟

درمان اختلالات یادگیریی در کودکان چگونه است ؟

درمان اختلالات یادگیریی در بزرگسالان از چه زمانی است ؟

بهترین دکتر درمان اختلالات یادگیری در حیطه بزرگسال کرج کیست ؟                                 

چه زمانی برای درمان اختلالات یادگیری مراجعه کنیم؟

مزیت های درمان اختلالات یادگیریی در کرج چیست ؟

وضعیت تحصیلی و دانشگاهی برای تحصیل در رشته درمان اختلالات یادگیری چیست ؟

توانایی های مورد نیاز برای تحصیل در رشته درمان اختلالات یادگیری چیست ؟

موقعیت شغلی برای درمانگر اختلالات یادگیری

بازار کار درمان اختلالات یادگیری در کرج چطور است؟

اسامی درمانگران  اختلالات یادگیری در کرج 

شماره و آدرس درمانگران  اختلالات یادگیری در کرج 

بهترین درمانگران اختلالات یادگیری در کرج 

درمانگران اختلالات یادگیری پیشکسوت در کرج 

اساتید درمان اختلالات یادگیری در کرج 

دوره های آموزشی در بازآموزی درمان اختلالات یادگیری درکرج 

 

 

 

 

پایگاههای حمایت کننده گفتار توان گستر

 

address-goftardarmani-karaj.ir

asatid-goftardarmani.ir

asatid-kardarmani.ir

autismonline.ir

avalinkaraj.ir

behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir

behtarinalborz.ir

behtarinealborz.ir

behtarinekaraj.ir

behtarinkaraj.ir

billboard-ostad.ir

doctor-goftardarmani.ir

doctor-kardarmani.ir

dr-goftardarmani.ir

dr-kardarmani.ir

entekhabe1400.ir

goftardarmanikaraj.ir

goftardarmanionline.ir

goftareravan.ir

google-map.ir

googlegame.ir

googleimage.ir

googlemovies.ir

googleonline.ir

hamejaa.ir

karaj-medu.ir

kardarmanialborz.ir

ادامه مطلب  خدمات توانبخشی ویژه سکته مغزی - فلج مغزی - درد -محدودیت حرکتی 02634471795، فاز۴ مهرشهر خیان گلها فرعی رجایی

kardarmanikaraj.ir

loknatclinic.ir

loknatshekan.ir

medu-karaj.ir

neurofeedbackalborz.ir

nezametavanbakhshyiran.ir

nvlhkrxudgkj.ir

otalborz.ir

otkaraj.ir

pff-rhs.ir

pooyesh-dar-goftardarmani-iran.ir

pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir

pooyesh-dar-kardarmani-iran.ir

pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir

pooyeshy-dar-neshani-goftardarmani-karaj.ir

pooyeshy-dar-neshani-kardarmani-karaj.ir

pooyeshy-dar-neshany-kardarmani-karaj.ir

siavash-ataee.ir

siavashataee.ir

slpkaraj.ir

slpnews.ir

slponline.ir

speech-easy.com

speech-easy.ir

speech-therapy.ir

stutteringhelp.ir

tjhvnvlhkd.ir

voiceclinics.ir

 

 

 

 



Source link

Related posts

Leave a Comment