گفتار درمانی ونقش آن در درمان پایدار و موثر لکنت زبان |سنجش و ارزیابی رایگان 09121623463

گفتار درمانی ونقش آن در درمان پایدار و موثر لکنت زبان |سنجش و ارزیابی رایگان 09121623463

 

اختلالات گفتاری و به ویژه لکنت زبان به عنوان یک نشانه هستند که می توانند بیانگراختلالات مختلفی در حیطه های  شناختی ، حافظه ، بد کارکردی و نقص در پردازش عصبی ، اختلال در کارکرد قشر شنیداری سمت چپ مغز و بالعکس فعالیت زیاد نواحی همتای نیمکره راست ، تفاوت های نوروآناتومیکی و علل نوروفیزیولوژی باشند .

تحقیقات عصب شناسی نشان داده که افراد دچار لکنت  ، پردازش گفتار و زبان “متفاوت تری” نسبت به سایر افراد بدون لکنت دارند. هم چنین کودکانی که سایر اختلالات گفتاروزبان یا تاخیر رشدی دارند ، در صورت عدم دریافت درمان مناسب و به هنگام توسط آسیب شناسان گفتار و زبان در معرض ابتلا به اختلالات یادگیری و لکنت زبان می باشند .

در سنین 3 الی 4 سالگی شناخت کودکان به حدی رسیده است که کودکان می توانند عملکرد خودشان را با دیگران مقایسه کنند.

کودکان در این سن می توانند بسیاری از عواطف مانند خجالت ، ترس ، شرم را تجربه کنند این احساسات می توانند نقش مهمی در لکنت و پایداری آن داشته باشند .

لکنت چیست ؟

لکنت زبان اختلا ل آشکار در ریتم گفتار است، نوعی اختلا ل گفتار که مشکلا تی در برقراری ارتباط با سرعت مناسب و به طور پیوسته و روان ایجاد می کند در واقع لکنت عبارت است از تکرار، کشش و یا قفل شدن غیر ارادی کلمه یا بخشی از کلمه که فرد قصد بیان آن را دارد. معمولا در افراد دچار لکنت همراه با تلا ش برای بیان درست کلمات، تغییراتی در سرو گردن به شکل پلک زدن، شکلک درآوردن، لرزش فک، لب ها، کج کردن سر و گره کردن مشت ها دیده می شود. وجود چنین حالا تی در سنین مدرسه باعث اشکال دربرقراری ارتباط با همسالان و مشکلات تحصیلی در اثر اجتناب از صحبت کردن در جمع کلاس می شود. بالتبع موفقیت های آموزشی و شغلی و اجتماعی می توانند تحت تاثیر لکنت قرار گیرند.

چه زمانی برای گفتاردرمانی باید به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کرد ؟

معمولا بهترین سن پیش از دبستان می باشد و توصیه شخصی من در ابتدا از بین بردن عوامل فشار محیطی در خانواده می باشد ، زیرا به نظر بنده درمان لکنت نیاز به آگاهی ، استمرار و تغییردرخانواده دارد و این ساده انگاری است که با مراجعه هفتگی دو الی سه مرتبه و هر بار نیم ساعت ، درمانگر به تنهایی بتواند از پس درمان این اختلال بدون همکاری خانواده برآید .

لکنت زبان دارای ویژگیهای منحصر به فردی است ، معمولا به صورت دوره ای بوده و دوره های بهبود خودبه خود دارد ، که با گذشت زمان به سمت تشدید علایم پیش می رود .

فرد دچار لکنت زبان در تنهایی و خواندن شعر و آهنگ بسیار روان و سلیس صحبت می کند و بروز لکنت وی بیشتر در برخورد با اشخاص و موقعیتهای مختلف می باشد .

در هنگام گرسنگی ، خستگی و اضطراب معمولا تشدید علایم دیده می شود .

درمانگری که به درمان لکنت زبان می پردازد حداقل باید پنج تا ده هزار ساعت سابقه کاردرمان موثر و کار آمد با افراد دچار لکنت زبان را داشته باشد تا علاوه بر درمان با پدیده برگشت لکنت در سنین بالاتر مواجه نشویم .

درمان پایدار لکنت زبان نیاز به گذشت ، دو تا سه سال دوره درمان و تثبیت وکنترل دارد که در این بین هستند افراد سود جو غیرمرتبط  که با استفاده از روشهای گفتاردرمانی اقدام به درمان نمایشی نموده و هزینه های کلانی را به خانواده تحمیل می کنند و سبب ناامیدی خانواده ها از درمان کامل لکنت زبان می گردند .

در طول بیست سال سابقه درمان لکنت زبان بارها دیده ام که افراد مبتلا قبل از مراجعه از روشهایی مانند طب سوزنی ، هیپنوتیزم ، شکستن کوزه ، خوردن تخم کبوتروغیره استفاده کرده و در نهایت با مزمن شدن و تشدید علایم لکنت مجبور به مراجعه به آسیب شناسان گفتار و زبان مجرب گردیده اند .

در این بین برخی باورهای اشتباه در بین عوام رایج گشته است مانند اینکه فرزندم ترسید و دچار لکنت شد ، ترس و اضطراب می تواند سبب بروز لکنت زبان گردد نه سبب ایجاد آن و یا اینکه به ارثی بودن لکنت زبان اشاره می کنند که در اقوام ما وجوددارد ، بالتبع اگر کودک شما هم درمان نشود می تواند در آینده همین مورد را عنوان کند .

در پایان علت ایجاد لکنت زبان چند فاکتوری بوده وعلت واحد برای آن نمی توان در نظر گرفت به همین دلیل لکنت هر فرد نیز می تواند منحصر به فرد بوده و درمان انحصاری نیز طلب کند .


behtarinalborz.ir
goftardarmanionline.ir
googleimage.ir
hamejaa.ir
medu-karaj.ir
siavashataee.ir
slpnews.ir
autismonline.ir
avalinkaraj.ir
behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
behtarinkaraj.ir
goftardarmanikaraj.ir
goftareravan.ir
google-map.ir
googlegame.ir
googlemovies.ir
karaj-medu.ir
kardarmanialborz.ir
kardarmanikaraj.ir
loknatclinic.ir
loknatshekan.ir
neurofeedbackalborz.ir
otalborz.ir
otkaraj.ir
pff-rhs.ir
pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
siavash-ataee.ir
slpkaraj.ir
slponline.ir
speech-therapy.ir
tjhvnvlhkd.ir

 

ادامه مطلب  توانبخشی تخصصی سیاوش عطایی:چگونه جلوی خرناس کشیدن در خواب را بگیریم؟

زبان در   آسیاب برجی   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   مهرویلا   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   دولت آباد   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   کارخانه قند   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   گلشهر ویلای شرقی   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   کوی کارمندان جنوبی   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   مظاهری   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   دانشکده کشاورزی   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   بلوار بلال   ,     بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در  شهرک سیمین دشت   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   رزکان   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   شهرک منظریه   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   کوی 110   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   کوی لاله   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   شهرک هفده شهریور   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   گلستان   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   شهرک ارم   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   شهرک شهید حسینی   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   چهار باغ   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   شهرک وحدت (راه آهن )   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   واریان شهر ,    بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در  کلاک بالا   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   کلاک پائین   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   حصار   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   احمدیه   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   شهرک جهان نما ,    بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   کیانمهر   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   گلستان   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   قزل حصار   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   آق تپه   ,   بهترین کلینیک درمان قطعی لکنت زبان در   سهرابیه ,  ,

Related posts